طرز تهیه شربت زعفران

طرز تهیه شربت زعفران
طرز تهیه شربت زعفران

طرز تهیه شربت زعفران

 

 

شربت زعفران یکی از شربت های مجلسی ایرانیان است که معمولا برای پذیرایی استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با مجله آیلا همراه باشید.

مواد لازم

زعفران ساییده شده 1/2 قاشق غذاخوری
گلاب 1/4 پیمانه
آب نیم لیتر
شکر به میزان دلخواه
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

 

 

دستور تهیه شربت زعفران

مرحله اول

ابتدا آب را درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. در همین حال زعفران را می سابیم و پس از اینکه آب به جوش آمد، زعفران سابیده شده را داخل آب جوش می ریزیم و حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم.

مرحله دوم

حالا درب را روی قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در همین حالت بماند تا زعفران به طور کامل دم بکشد و رنگ بدهد. پس از گذشت ۲۰ دقیقه گلاب و شکر را به قابلمه اضافه می نماییم  و اجازه می دهیم با حرارت ملایم شکر حل شود.

مرحله سوم

پس از اینکه شکر حل شد حرارت شعله را کمی بیشتر می کنیم تا شربت به قوام برسد. حدود ۱۰ دقیقه تقریبا برای قوام آمدن شربت نیاز است. برای اینکه متوجه شویم شربت به قوام رسیده است، یک قاشق غذاخوری از شربت بر می داریم تا ببینیم شربت به قوام رسیده.

مرحله چهارم

سپس کمی صبر می کنیم تا سرد شود، بعد بین دو انگشت خود امتحان می کنیم اگر کشدار بود یعنی شربت به قوام رسیده است ولی اگر دیدیم آبکی بود شربت باید مدت بیشتری روی حرارت بماند تا غلظتش بیشتر  شود و به قوام برسد.

مرحله پنجم

بعد از اینکه شربت اماده شد اجازه می دهم در دمای محیط سرد شود، بعد انرا در یک ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در یخچال نگهداری می کنیم.

نکته مهم:در مورد شربت زعفران این است که باید به اندازه مصرف تهیه شود چون اگر مدت طولانی بماند رنگش میرود.

دیدگاهتان را بنویسید