طرز تهیه اسپرسو با اسپرسوساز | espresso2 آیلامارکت
طرز تهیه اسپرسو با اسپرسوساز و آموزش طرز تهیه کافه لاته

روش های تهیه اسپرسو:

با یک دستگاه اسپرسو ساز شما به راحتی می توانید در هر زمان، یک شات اسپرسو البته با دانه قهوه‌های منتخب خودتان نوش جان کنید اما این نکته را بدانید: اسپرسو دستگاهی که در یک کافی شاپ، روزانه صدها اسپرسو می گیرد کیفیت نسبتا بهتری به اسپرسو دستگاه خانگی دارد. اگر دستگاه اسپرسوساز ندارید میتوانید همین الان از فروشگاه ما دستگاه اسپرسو ساز خودتون رو سفارش بدید

اسپرسو چیست؟

طرز تهیه اسپرسو با اسپرسوساز

اسپرسو در واقع روشی برای تهیه قهوه است که این روش با عبور آب نزدیک به نقطه جوش و تحت فشار از قهوه آسیاب شده، در کمتر از ۲۵ ثانیه انجام می شود.  یک شات اسپرسو Espresso حجمی حدود ۲۵-۳۰ میلی لیتر دارد که به آن سینگل اسپرسو single espresso یا یک شات اسپرسو گفته می شود.

 

قبل از آموزش و تهیه اسپرسو با دستگاه این نکته را عرض کنیم که اسپرسو متد و روشی برای تهیه قهوه است این بدان معنی است که قهوه‌ای به نام اسپرسو نداریم. در این روش باید فعالیت‌ها و فیلترهایی را رعایت کنیم تا نوشیدنی ما اسپرسو نام گیرد فیلترهایی چون:

  1. استفاده از دستگاه اسپرسو ساز
  2. درجه آسیاب متناسب پرتافیلتر
  3. برشتگی معمولا ملایم رو به تیره و تیره

متدهای دیگری نیز برای تهیه قهوه وجود دارد، چون قهوه ترک، فرانسه، کمکس یا … هر کدام به طور جداگانه، فیلترهای مخصوص به خود را دارند. برای آموزش طرز تهیه اسپرسو با دستگاه پیشنهاد می کنیم ابتدا دستگاه اسپرسو ساز بخش‌ها و قطعاتش را بشناسید! و اما

طرز تهیه اسپرسو با اسپرسو ساز:

  1.  دانه یا پودر قهوه با برشتگی مورد نیاز:

برشتگی دانه قهوه

 

۲. آماده سازی ماشین اسپرسوساز و پرتافیلتر:

پرتافیلتراسپرسوساز نوا 140

 

 

برای خرید دستگاه اسپرسوساز به بخش فروشگاه ما مراجعه کنید.

  • ماشین را از دقایقی قبل روشن کنید تا گرم شود.

  • مخزن آب دستگاه:

    مخزن آب را پر کنید. اگر دستگاه به منبع آب متصل نیست آب تصفیه شده را به صورت دستی به آن اضافه کنید. دمای آب در نهایت به ۱۹۷-۲۰۴ درجه فارنهایت یا ۹۶-۹۲ درجه سانتی گراد می رسد. در عصاره گیری از ترکیبات قهوه دمای آب بسیار مهم است.

  • پس از هر بار مصرف، پرتافیلتر را تمیز کنید

۳. میزان پودر اسپرسو:

اگر می خواهید تک شات اسپرسو بگیرید (۲۵-۳۰ میلی لیتر) از ۷ گرم پودر قهوه و اگر یک دابل شات (۵۰-۶۰ میلی لیتر) می خواهید از ۱۴-۱۸ گرم پودر استفاده کنید. تهیه اسپرسو دابل همانند اسپرسو تک شات است.

 

 

۴. فشرده کردن اسپرسو:

بعد از ریختن پودر قهوه در پرتافیلتر، سطح آن را با دست صاف کنید تا همه پودر قهوه، هم سطح پرتافیلتر شود حالا با یک کوبه قهوه یا تامپر، قهوه‌تان را فشرده کنید (تامپر ابزاری برای فشردن یا کوبیدن پودر قهوه است). سعی کنید فشار به طور یکسان به تمام پودر قهوه وارد شود تا آب نیز به طور یکسان از آن عبور کند.

برای انجام این کار، پرتافیلتر را روی یک سطح صاف قرار دهید و به طور مساوی با فشار ۳۰ پوندی (۱۳٫۵ کیلوگرم) توسط تامپر، پودر قهوه را فشرده کنید.

 

۵. اتصال پرتافیلتر به هد گروپ:

قبل از اتصال پرتافیلتر، هد گروپ را روشن کنید تا آب از آن عبور کنید این کار باعث می شود که اگر قهوه ای از عصاره گیری قبلی، بر روی گروپ باقی مانده بود پاک شود تا طعم اسپرسو جدید را خراب نکند سپس پرتافیلتر را به هد گروپ وصل کنید.

 

۶. شروع شات گیری:

پس از روشن کردن دستگاه، دکمه گرفتن شات را بزنید البته در این حین حواس تان به زمان هم باشد. گرفتن یک شات اسپرسو حدود ۲۵ ثانیه به طول می انجامد. اسپرسو دستگاه اسپرسوساز نسبتا غلیظ، همراه با کرما یا خامه ای کرمی رنگ بر روی آن است.

امیدوارم از طرز تهیه اسپرسو با اسپرسوساز لذت برده باشید.

 

و اما آموزش دیگه ای برای اونایی که میخوان اسپرسو رو با یه طعم جدید امتحان کنن

 

طرز تهیه اسپرسو با اسپرسوساز | کافه لاته آیلامارکت

طرز تهیه کافه لاته با اسپرسوساز

علاقه‌مندان به قهوه همیشه راهی برای تهیه قهوه خود در طول روز پیدا می‌کنند .

باریستاها برای تهیه لاته دو اصل مهم در نظر می‌گیرند . یک فنجان اسپرسو با کرما مناسب ، شیر بخارزده یا کف شیر مناسب . آنها برای به دست آوردن شیر ، آن را با بخار گرم می‌کنند . در مرحله بعدی شیر را به اسپرسو اضافه می‌کنند .

بعضی افراد قهوه دمی را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر اسپرسو اما برخی دیگر فراتر از این دو دسته گام برمی‌دارند و قهوه خود را با افزودنی دیگر مانند شیر میل می‌کنند . از انواع نوشیدنی قهوه با شیر ، کافه لاته یکی از شگفت انگیزترین و خوشمزه‌ترین آنهاست . اما آیا تاکنون به تهیه یک لاته درون خانه خود فکر کرده‌اید ؟

 

برخی از اشتباهات رایج در تهیه کافه لاته

  • افزودن شیر با سرعت خیلی کم به قهوه که باعث کاهش مقدار کف شیر به قهوه می‌شود و بیشتر کف آن داخل پیچر باقی می‌ماند .
  • فاصله زیاد پیچر نسبت به فنجان قهوه در زمان ریختن شیر باعث می‌شود شیر با عمق بیشتری به داخل قهوه شود در حالی که بهتر است شیر در لایه روی وکرمای لاته باقی بماند
  • اضافه کردن شیر معمولی به کافه لاته ..
  • فاصله کم پیچر نسبت به فنجان قهوه که نتیجه‌اش عکس مورد قبلی است باعث نمی‌شود شکلی زیبا به بر روی قهوه به دست نیاید .

طرز تهیه کافه لاته

طرز تهیه کافه لاته دارای سه مرحله کلی می‌باشد .

  • تهیه اسپرسو
  • تهیه کف شیر مناسب
  • افزودن شیر به قهوه

مرحله اول ، تهیه کف شیر مناسب برای تهیه کافه لاته

در این مرحله شما باید مقداری شیر سرد که تقریبا ۱درجه‌ی سانتی‌گراد دما دارد داخل پیچر بریزید و آن را بخار دهید . برای این کار :

  • ابتدا پیچر را حدود ۳۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید تا خنک شود . پیچر خنک شده به شما زمان بیشتری برای بخار دادن شیر می‌دهد و از سوختن شیر جلوگیری می‌کند .
  • از یک دماسنج مایعات استفاده کنید تا به شما برای تشخیص زمان توقف بخار دادن کمک کنید . شما باید قبل از این که شیر به نقطه جوش برسد دست از کار بکشید چرا که ممکن است شیر بسوزد .
  • دسته‌ی بخار دستگاه را داخل پیچر قرار دهید و آن را به ته آن نزدیک کنید . دستگاه بخار را روشن نمایید و به آرامی دسته بخار را به سطح شیر بیاورید به طوری که تقریبا ۱ سانتی‌متر تا سطح شیر فاصله داشته باشد . اجازه ندهید که در شیر حباب‌های بزرگ ایجاد شود . این نکته بسیار مهم است .
  • زمانی که شیر به ۳۷ درجه سانتی‌گراد رسید دسته‌ی بخار را به عمق و ترجیحا گوشه‌ی پیچر ببرید به گونه‌ای که شیر حالت چرخشی بر خلاف عقربه‌های ساعت به خود بگیرد .
  • این کار را تا جایی که دمای شیر به ۶۵ تا ۶۸ درجه سانتی‌گراد برسد ادامه دهید و اجازه ندهید دمای شیر به ۷۱ درجه برسد . برخی از دستگاه‌های بخار به سرعت شیر را گرم می‌کند و شما باید مواظب باشید که شیر نسوزد .
  • دستگاه بخار را خاموش کنید ، دما سنج و دسته‌بخار را از داخل شیر بیرون آورید و با دستمال خیسی آن را تمیز نمایید .
  • حدودا ۲۰ تا ۳۰ ثانیه زمان به شیر بدهید تا آماده شود و سپس آن رابه شدت داخل پیچر بچرخانید .

مرحله دوم ، تهیه اسپرسو برای کافه لاته

باید بلافاصله بعد از تهیه کف شیر اسپرسو را آماده کنید . تقریبا ۷ تا ۸ گرم پودر قهوه در هر شات اسپرسو مصرف می‌شود .

بعد از تهیه اسپرسو می‌توانید آن را به داخل ماگ یا فنجان بزرگتری بریزید و توجه داشته باشید که وقفه زمانی زیادی بین تهیه اسپرسو و اضافه کردن کف شیر به آن ایجاد نشود .

 

مرحله سوم ، افزودن شیر به اسپرسو

ابتدا با کمی ارتفاع شروع به ریختن شیر کنید تا فنجان تقریبا نصف پر شود سپس ارتفاع آن را کاهش دهید . شیر را در مقادیر ثابت به قهوه اضافه کنید و فقط ارتفاع پیچر را نسبت به فنجان کم کنید .

در زمان اضافه کردن شیر به قهوه عواملی مانند ارتفاع ، مکان و حالت ریختن بسیار مهم است .

 

ارتفاع را از زیاد به کم کاهش دهید و سعی کنید مقادیر شیری که به قهوه می‌افزایید یکسان باشد . افزودن با سرعت باعث از بین رفتن کرما می‌شود و سرعت کم نیز باعث کاهش کف شیر وارد شده به قهوه می‌شود .

 

ایجاد شکل برگ یا روزتا در کافه لاته ی شما

برای ایجاد شکل برگ بر روی کافه لاته پیچر را به طرفین حرکت دهید و زمانی که به انتهای فنجان رسیدید به صورت مستقیم از وسط به ابتدای فنجان حرکت کنید . حرکات آهسته‌تر به طرفین باعث ایجاد برگ‌ها با قطر بیشتر و حرکت سریع‍تر باعث ایجاد برگ بیشتر با پهنای کمتر می‌شود .

ایجاد شکل قلب در کافه لاته

ریختن شیر را در یک نقطه ساکن انجام دهید و در آخر دستتان را به طرف پایین حرکت دهید .

طرز تهیه اسپرسو با اسپرسوساز | شکل قلب لاته آیلامارکت

امیدوارم از آموزش طرز تهیه کافه لاته لذت برده باشید.