نکاتی برای نگهداری از چرخ گوشت

نکاتی برای نگهداری از چرخ گوشت
نکاتی برای نگهداری از چرخ گوشت
فهرست مطالب

نکاتی برای نگهداری از چرخ گوشت

نگهداری از چرخ گوشت؛ امروزه به دلیل وجود بعضی از بیماری‌ها  و یا امکان آلوده بودن گوشت‌های چرخ کرده بیرون به دلیل عدم رعایت نظافت، ترجیح مردم تهیه گوشت چرخ کرده در منزل است. لوازم برقی آشپزخانه معمولا آشپزی را تا حدود زیادی راحت میکنند. چرخ گوشت یکی از این وسایل برقی است که با استفاده از آن می‌توان گوشت را در شرایطی کاملا تمیز و بهداشتی چرخ کرد. اما تمیز نکردن کامل دستگاه بعد از هر بار استفاده و رعایت نکردن یک سری نکات ضروری ممکن  است عواقبی مانند کم شدن عمر دستگاه، آلوده شدن دستگاه، کاهش کیفیت گوشت چرخ کرده و… را به دنبال داشته باشد.

در این شرایط اقتصادی و گرانی، زمانی که مردم دستگاهی را خریداری می‌کنند، به دنبال این هستند که از تمام کاربردهای آن بهره ببرند. همچنین عمر دستگاه طولانی باشد و زود دچار مشکل، خرابی و استهلاک نشود. پس لازمه استفاده صحیح از هر وسیله‌ی برقی و افزایش طول عمر آن، داشتن اطلاعات کافی درباره طرز کار و روش‌های نگهداری از آن است.

 چرخ گوشت هم مانند سایر وسایل خانگی به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. در ادامه این مقاله فرتاک کالا با ما همراه باشید چرا که قصد داریم که نکات و جزئیات لازم برای نگهداری از چرخ گوشت را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم تا نگرانی شما در این خصوص بر طرف شود.

تمیز کردن چرخ گوشت

یکی از ابتدایی‌ترین و لازم‌ترین نکات برای نگهداری از چرخ گوشت، تمیز کردن کامل دستگاه بعد از هر بار استفاده است. چون شستن و تمیز کردن اصولی باعث افزایش عمر مفید می‌شود. یکی از دلیل‌هایی که به خاطر آن گاهی اوقات مردم گوشت چرخ کرده آماده را از بیرون تهیه می‌کنند، ترس و عدم آگاهی درباره نحوه تمیز کردن این دستگاه می‌باشد. برای تمیز کردن این دستگاه یک سری نکات وجود دارند که برای جلوگیری از خراب شدن آن باید رعایت شوند که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اولین قدم برای تمیز کردن چرخ‌گوشت خارج کردن دستگاه از پریز برق است.
  • عدم قرار دادن وسایل برقی زیر فشار مستقیم آب و همچنین استفاده نکردن از دستمال خیس برای این منظور، یکی از موارد حائز اهمیت است که باید رعایت شود. چون در غیر این صورت آب به داخل موتور دستگاه نفوذ کرده و منجر به خرابی آن خواهد شد.
  • بعد از چرخ کردن گوشت و در مرحله آخر یک تکه نان را چرخ کنید تا چربی‌های باقی مانده از دستگاه خارج شوند.
  • چربی گوشت در صورت تمیز نشدن و باقی ماندن روی اجزا باعث ایجاد مسمومیت، کاهش کیفیت نهایی گوشت و به مرور زمان کند شدن تیغه‌ها می‌شود. بنابراین توصیه ما به شما این است که بعد از هر دفعه کار با دستگاه قطعات قابل شستشو را با آب و مواد شوینده خوب بشورید و به وسیله یک دستمال تمیز خشک کرده و سر جای خود قرار دهید.
  • از قرار دادن اجزای چرخ‌گوشت داخل ماشین ظرفشویی خودداری کنید چون باعث فرسودگی آنها می‌شود.
  • برای جلوگیری از آلوده شدن قطعات تمیز و شسته شده، بلافاصله بعد از خشک کردن آنها را داخل کیسه‌ به منظور جلوگیری از نفوذ حشرات قرار داده و در یک جای تمیز و بدون رطوبت تا دفعات بعدی نگه دارید.
  • برای تمیز کردن بدنه چرخ‌گوشت بهتر است که از یک دستمال نم دار استفاده کنید.
  • آخرین نکته‌ در مورد تمیز کردن این دستگاه عدم استفاده از مواد شیمیایی برای چربی زدایی است. چون باعث ایجاد بوی بد و زنگ زدگی خواهد شد.

تمیز کردن چرخ گوشت

نکات لازم درباره طرز کار با چرخ‌گوشت

  1. اولین قدم برای چرخ کردن گوشت، سر هم کردن و اتصال قطعات دستگاه است. برای جلوگیری از خطرات احتمالی و حوادث غیر قابل جبران دقت کنید که دوشاخه به پریز برق متصل نباشد.
  2. همچنین گوشت را به قطعات کوچک تقسیم کنید تا به هنگام چرخ کردن به موتور فشار وارد نشود.
  3. برای وارد کردن قطعات گوشت به سمت لوله مارپیچ از استوانه‌ای که معمولا همراه اغلب چرخ گوشتها وجود دارد استفاده کنید. تحت هیچ شرایطی برای فشار دادن گوشت‌ها از محفظه اصلی به داخل از دستتان کمک نگیرید.
  4. برای چرخ کردن موادی که آبدار هستند مانند پیاز، سیب زمینی و… از این دستگاه استفاده نکنید. چون ممکن است آب به داخل دستگاه نفوذ کرده و عملکرد آن را دچار اختلال کند.
  5. به منظور جلوگیری از داغ شدن موتور هنگام کار با چرخ گوشت، دستگاه را روی یک سطح صاف قرار دهید تا هوا به موتور برسد و آن را خنک کند.
  6. همچنین برای چرخ کردن حجم زیادی از از مواد بهتر است هر ۱۰ دقیقه یک بار دستگاه را خاموش کرده و به آن استراحت دهید.
  7. در صورت گیر کردن گوشت یا چربی لا به لای لوله مارپیچی، از عملکرد معکوس دستگاه استفاده کنید. در غیر این صورت دستگاه را خاموش و از پریز برق جدا کرده، سپس گوشت را خارج کنید.
  8. در زمینه نگهداری از چرخ گوشت لازم به ذکر است که چرخ‌گوشت را خالی و بدون گوشت روشن نکنید چون دستگاه متحمل فشار زیادی خواهد شد.
  9. هر چند وقت یکبار بهتر است در جهت تیز کردن تیغه‌ها اقدام کنید. برای این کار از یک فرد ماهر و کار بلد در این زمینه کمک بگیرید.
  10. بعد از اتمام کار ابتدا چرخ گوشت را از پریز برق جدا کرده، سپس قطعات را به منظور شستشو از هم جدا کنید.

سخن اخر

در این مقاله نکات لازم حین کار با چرخ گوشت، نگهداری از چرخ گوشت و همچنین شیوه صحیح شستن این وسیله برقی آشپزخانه را به صورت کامل تشریح کردیم. امیدواریم که مفید واقع شده باشد. به منظور ارائه بهتر و پیشرفت در این زمینه، نظرات وپیشنهادات خود را در باکسی که در قسمت پایین این صفحه قرار داده شده است، با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید